ugrás a tartalomhoz
Te is tudsz ütős szöveget írni! Megmutatjuk, hogyan csináld.

Nem kell hozzá Shakespeare-nek lenned. Cikksorozatunkban megmutatjuk azokat a fogásokat, amikkel te is szuper, hiteles és lebilincselő szöveges tartalmakat tudsz alkotni.

A szövegírás mindig is kulcsfontosságú szerepet töltött be a marketingben. Napjainkban ez hatványozottan igaz, hiszen ez ma már nemcsak egy jól eltalált szlogent vagy frappáns termékleírást jelent, hanem akár rendszeresen közölt, tartalmas cikkeket is. De a honlapod tartalmát, leírásait is a jól eltalált szövegek teszik egyedivé. Ha épp most fontolgatod a saját honlap vagy webshop indítását, a domdom kulcsrakész honlapjai közül választva néhány kattintással el is indíthatod saját weboldaladat. Mivel ezt az írást olvasod, valószínűleg a tartalommarketing előnyeit már nem kell bemutatnunk neked. Ehelyett cikksorozatunk első részében megkapod a legalapvetőbb gyakorlati tippeket ahhoz, hogy hogyan kezdj bele, vagy hogyan tedd még jobbá a honlapodra szánt tartalmakat.

Mitől lesz jó egy szöveg?

Először is azt szeretnénk tisztázni, hogy ez a cikk nem a SEO, vagyis a keresőoptimalizált szövegek megírására van kihegyezve. Bár a szövegírásnak ez is fontos szempontja lehet, amikor az online keresőkben való megjelenésed az elsődleges cél. Azonban ami ennél is lényegesebb, hogy a látogatódra írásoddal pozitív benyomást tegyél és végig is olvassa a cikkedet. Ismerned kell a témát, és elengedhetetlen, hogy te is higgy abban, amit leírsz.
Ezek a gyakorlati tanácsok tehát ahhoz segítenek hozzá, hogyan írj élvezhető, tartalmas, megragadó és hiteles szövegeket:

1. Készíts vázlatot!

Bármilyen csábító kihagyni ezt a lépést, öreg hiba lenne. Elég csupán néhány percet belefektetni, hidd el, meg fog térülni! Ha kigondoltad, miről szeretnél írni, szedd pontokba a mondanivalódat, hogy legyen egy átlátható struktúra, amire a szövegedet fel tudod építeni! Ez abban is segít, hogy előre megsaccold, körülbelül milyen hosszú lesz a kész cikk, ha mindent beleírsz, amit el szeretnél mondani. Ha ez meghaladja az előre eltervezett hosszúságot, már az elején gondolkodhatsz azon, hogy esetleg több részre bontsd és akár 2-3 különálló cikket is kihozz ugyanabból a témából.

2. Ne a címmel kezdd az írást!

Kezdjünk mindent az elején, ugye? Nem. Cikk írásakor nem ez a legcélravezetőbb sorrend. Egy ütős cím kulcsfontosságú szerepet tölthet be egy írásnál, éppen ezért érdemes időt adni arra, hogy kiforrjon. Amikor eldöntöd, hogy cikket fogsz írni, már tudod, miről és mit szeretnél elmondani. Kezdd ezzel! Vágj a közepébe, hagyd, hogy írás közben elragadjon a flow! Vedd sorra a mondanivalóidat, szedd pontokba vagy bekezdésekbe, fogalmazd meg! Ha a végére értél, a cím könnyebben adni fogja magát.

3. Az olvasóról beszélj, ne magadról!

Aki a cikkedet olvassa - néhány nagyon kivételes esettől eltekintve - elsősorban nem téged akar megismerni, hanem valamilyen kérdésére vagy problémájára keres megfejtést. Ne azt írd le, hogy te mit adsz, hanem azt, hogy ő mit kap! A kettő ugyanaz, mégis más a megfogalmazás, és más lesz a szöveg olvasójának élménye. Sokkal szerencsésebb, ha az “én” vagy “mi” nézőpont helyett a “te”, “neked” helyeződik előtérbe. Ha nem akarsz közvetlen megszólítást alkalmazni, akkor kerüld az olyan kifejezéseket, mint: “olvasóink”, “érdeklődők”, “partnereim” és inkább - ismerve a célközönségedet - konkrétabb csoportra hivatkozz, úgy, mint “környezettudatos kismamák” vagy “honlapot építő vállalkozók”.

4. Ne használj unalmas kifejezéseket!

Léteznek olyan szavak, amiknek ugyan a jelentése pozitív, mégis szörnyen unalmasak, ezért az olvasó hajlamos elsiklani felettük, egyszerűen nem ragad meg benne az üzenet, mert már milliószor, millió helyen látta, hallotta, olvasta ezeket a kifejezéseket.
Szavak, amiket jobb, ha elkerülsz: kedvező, minőség, megoldás, igazi/valódi/eredeti, tartós, maximális, nagy, nagyon.
Mit használj helyettük? Próbálj részletesebb kifejezést találni! Keress szinonimákat! Írd le hosszabban, akár az érzékszervekre is hatva ugyanazt! A "nagyon" szó helyett például írhatod azt, hogy: borzasztóan, elképesztően, roppant mód, drasztikusan. Ami “kedvező” az a kontextustól függően lehet inkább: jutányos, filléres vagy nagyszerű is. Ha elakadsz, segítségedre lehetnek az online szinonimaszótárak is

5. Ne félj a bevállalós kifejezésektől!

Ez némileg kapcsolódik az előző pontban leírtakhoz. Nem kell tartanod a különlegesebb szavak használatától! Ha te hiszel a termékedben vagy szolgáltatásodban, ha igaznak tartod azt, hogy valami frenetikus, vagy éppen förtelmes, nyugodtan írd le! Ha hiteles a mondanivalód, bátran használhatsz vagányabb kifejezéseket. Természetesen meg kell találni azt az egyensúlyt, amivel a szöveged még nem billen át az irritáló kategóriába a túlzásba vitt extrém szófordulatoktól. A lényeg, hogy amit állítasz, az legyen valós és megalapozott. A címben és a szövegben tett igéreteidnek mindig tegyél eleget!

6. Írd meg, majd javíts rajta!

Az elsőre megírt szöveg fogalmazásakor is tartsd szem előtt a fenti tanácsokat! Ha elkészültél, és a tartalommal, struktúrával meg vagy elégedve, olvasd át újra, csak ezeket a szempontokat figyelembe véve! Biztosan találni fogsz néhány pontot, ahol tudsz még tuningolni az elkészült szövegen.

Ezek voltak az első, alapvető szövegírási tippjeink. Amennyiben ezeket sikerül betartanod, akkor egy erős alapszöveget írhatsz meg, ami valóban alkalmas lehet a honlapodon, blogodon történő megjelenésre. Ha szeretnél még több hasznos, gyakorlati tippet kapni az online szövegíráshoz, kísérd figyelemmel cikksorozatunk következő részeit!