ugrás a tartalomhoz
A szövegírás, a képes beszéd meg a nyulak

Képes beszéd, metaforák, akkor ez most irodalomóra? Nem! Ez marketing! Megmutatjuk, mire jók a metaforák, és hogyan használd őket az online szövegeidben és cikkeidben? Elmondunk mindent és rögtön megadunk több egyszerűen alkalmazható példát is.

Az online szövegírás fogásait összegyűjtő cikksorozatunk előző részében már említést tettünk a metaforák használatáról. A képes beszéd nemcsak a szépirodalomban, de az ismeretterjesztő és marketing jellegű szövegekben is igazi csodafűszer. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, mik a metaforák előnyei és azonnal használható, gyakorlati tippeket adunk ahhoz, hogy máris elkezdhesd ezt a trükköt alkalmazni a szövegeidben.

Mi is az a metafora?

A metafora lényege, hogy egy leírt eseményt vagy jelenséget valamilyen más, közismert helyzettel állítasz párhuzamba. Pl. a politikát háborús helyzettel, vagy a technikai piacot versenyfutással. Lépten nyomon belebotlasz a metaforákba az interneten, cikkekben úgy, hogy észre sem veszed. Például az előző mondatban is.

Mire jók a metaforák a honlapodon?

Szeretnéd, ha az olvasóid könnyen megértenék azt, amiről írsz? És azt, hogy emlékezzenek arra, amit olvastak? A metaforák használata ebben segít neked, mert

  • Ha párhuzamot vonsz egy általuk ismert világ és a témád között, akkor szinte azonnal érthetővé válik a rendszer vagy hangulat, amit próbálsz bemutatni.
  • A vizuális típusok (tehát az emberiség túlnyomó többsége) könnyebben elképzeli és átérzi azt, amit képes beszéddel, hasonlatokkal mutatnak be neki.
  • A fentiekből következik, hogy a metaforákkal is alátámasztott szöveg egyszerűen hatásosabb, mintha bármily alapos, de egyszerű leírást adnál meg.
  • Ami pedig hatásos, az könnyebben a memóriánkba ég. Így az ilyen szövegeket és ezzel együtt honlapod vagy blogod mondandóját is jobban megjegyzik az olvasók.

Hogyan használd a szövegedben a metaforákat?

Egy metafora vonatkozhat egyetlenegy szóra vagy kifejezésre, de egy remekül megfogott hasonlósággal akár egy teljes cikket vagy folyamatot bemutathatsz. Két példa, amikor egy metafora aranyat ér:

Metafora a címben

A figyelemfelkeltés eszköze, mert az olvasót azonnal bevonja, a címet és ezzel a cikket is érdekesnek ígéri. Pl.: Kerüld el ezeket a nyereséggyilkos szokásokat!

Számszerű adatok érzékeltetése

Ha annyit mondasz, hogy valami nagyon sok idő, vagy nagyon sok pénz és ezt számokkal is alátámasztod, hitelesen írsz. Ha azt szeretnéd, hogy ezek a számok érzelmi hatást is tegyenek az olvasókra, magyarázd elegy metaforával, hogy mit jelent ez a gyakorlatban!
Pl.:

  • Naponta 6 futballpályányi esőerdőt pusztítanak el.
  • Mennyi pénz 10 milliárd forint? Ha 20 000-es címletekben toronyt építenénk belőle, az 60 méter magasra nyúlna.

Hogyan találd meg szövegedhez a legjobb metaforákat?

Ismerned kell azt a területet, amiről írsz. Ez minden esetben a legfontosabb alaptétel. Ha pedig érzékeltetni szeretnéd a mondandódat másokkal is, indítsd be a fantáziád! Mihez tudnád legjobban hasonlítani a leírt helyzetet vagy folyamatot?
Szinonimaszótárak segítségére is támaszkodhatsz. A különböző kifejezések szintén segíthetnek megtalálni azt a témakört, aminek a mentén be tudod mutatni a mondandódat.
Ha pedig egy kis extra segítségre van szükséged, szemezgess az alábbi példák közül:

7 metafora példa, amiket felhasználhatsz a szövegeidhez:

Horgászat, vadászat

Az ingatlanpiacon mindenki egy jó lakásra, házra, vagy telekre halászik...vagy vadászik. Esetleg megpróbál becserkészni egy jó üzletet. Aztán, ha sikerült, örül a zsákmánynak. Ezek a kifejezések mindenki számára érthetőek és visszaadják a türelmes keresgélés majd a gyors cselekvés és eredmény hangulatát.

Sütés-főzés

Mi a tökéletes nyaralás receptje? Például egy kulturális látványosságokkal fűszerezett, romantikus programokkal megédesített utazás, ahol még a tengerparton is süttethetjük a hasunkat. Természetesen nem csak utazási irodák meríthetnek a konyhaművészet szókincséből.

Kertészkedés

Virágba boruló ötletek, gyümölcsöző kapcsolatok. Számtalan témakörben működhet az élet, a természet és a kertészkedés párhuzamára kialakított metafora. Ültesd el az üzleti növekedés stratégiájának magját! Gyomláld ki a hibás megközelítéseket, hogy jövőre learathasd a babérokat és élvezhesd a gondosan ápolt projekted gyümölcseit!

Színház

Cégünk két évvel ezelőtt lépett az aktív környezetvédelem színpadára és azóta is elkötelezetten szerepet vállal a fenntartható gazdálkodás népszerűsítésében.
Te vagy a vállalkozásod az üzlet mely területének vagy szereplője?

Háború

Napjainkban ez egy igen elterjedt metafora. Használják a politika, a környezetvédelem és az egészségügy területén is.
Pl.:

  • Elszánt küzdelmet vív a betegséggel, v. legyőzte a betegséget.
  • Meg kell vívnunk ezt a csatát a szemben álló párttal.

Sakkjátszma

Különböző stratégiák magyarázatához igen hatásos.
Pl.:
Versenytársad sakkban tart, ezért egy váratlan és kockázatos lépést kell megtenned. De ha jó a stratégiád, még te is mattot adhatsz neki.

Sport

Lehet foci, kézi, kosár, versenyfutás, célba lövés. Rengeteg a lehetőség a sportmetaforák kiaknázására.
Pl.

  • Ezt a meccset csak csapatjátékosként nyerhetjük meg.
  • Nem tud gólt rúgni az, akit kispadra ültetsz.

A fenti példákra szintén igaz, hogy akár a címben, akár egy-egy szófordulatban, de a teljes szövegen végigvezetve is segíthetik a közted és olvasód közötti megértést. Használd a fentieket, vagy találj ki még frappánsabb metaforákat a témád bemutatásához! Ha pedig az ihlet még mindig várat magára, vagy nincs elég időd megírni a szöveged, ránk is bízhatod a szövegírást! És hogy hogy jönnek mindehhez a nyulak? John Steinbeck, amerikai írótól származik az a biztató és metaforának is beillő hasonlat, ami a fentiekhez adhat egy kis extra lendületet: "Az ötletek olyanok, mint a nyulak: kapsz egy párat és megtanulod kezelni őket, és hamarosan tucatnyi van."