ugrás a tartalomhoz
5 kulcsfontosságú lépés a sikeres webáruház építéséhez

Ha ezt a cikket olvasod, az igény már valószínűleg megfogant a webáruház építésére és most próbálsz képbe kerülni a mikéntjével. Egy webáruházat rengeteg módon fel lehet építeni, de minden megoldásra igaz, hogy nem feltétlenül egyszerű. Most megpróbálunk egy kis intinerrel szolgálni az első webshopod megépítéséhez, elsősorban általános elvek lefektetésével. Nézzük hogyan is állj neki és mire figyelj oda!

1. Agyalj, tervezz, jegyzetelj mielőtt belevágsz

Tulajdonképpen ez a legfontosabb lépés és az összes további pontot magába foglalja. De miért fontos előre gondolkodni? Képzeld el, hogy létrehozol egy honlapot a megfelelő menüpontokkal, majd elkezded feltölteni a termékfotókat. Két nap múlva rájössz, hogy kimaradt valami, aztán egy hét múlva, hogy másképpen kellett volna kategorizálni. Majd rádöbbensz, hogy utólag egyedi paramétereket kell megadnod minden termékhez. Sorolhatnánk még mennyi buktató jön elő, de a lényeg, hogy ha egy kicsit előre tervezel, ezek nagy része elkerülhető.

  • Elsőként gondold át milyen termékeid vannak és a jövőben hogyan bővülhet a termékeid palettája. Ezek alapján készíts egy lehetséges kategorizálást, amely később a menüpontokat vagy kategóriákat képezhetik a webshopodban. Ha vannak olyan termékek, melyek valamilyen okból erősen kilógnak a sorból, pl. csak csomagban rendelhető, vagy egyedi gyártású, esetleg speciális szállítást igényel, akkor azokat vagy vedd külön kalapba, vagy igyekezz megoldani, hogy ne lógjon ki a sorból. Ez azért fontos, mert akkor lesz igazán vagány webshopod, ha egységes összképet tudsz prezentálni a látogatók felé.
  • Vázold fel egy lapra a honlapod/webshopod tervét. Az egész honlap egy webshop lesz és a menüpontok képezik a kategóriákat? Vagy az oldaladon csak egy menüpont lesz a webshop és azon belül szűréssel tudsz váltani a kategóriák között?
  • Nézd át a közösségi oldalakat, konkurenciákat! Ők hogyan csinálják? Illetve hogyan érik el, hogy megismerjék őket?
  • Kerülj képbe a szabályozásokkal, feltételekkel, amiket vásárlóidnak és neked is ismerned kell, továbbá foglalkozz a szállítási és fizetési lehetőségekkel. Ne akkor lepődj meg, amikor már megvolt az első megrendelésed.

Ezek átgondolásával sok fejfájást előzhetsz meg és ezzel párhuzamosan jóval profibb honlapod építhetsz!

fotózás

2. Termékfotók: nem kell fotóst fizetned

Gondolj csak bele: az ügyfeleid nem ismernek sem téged, sem a termékeidet. Az egyetlen amin keresztül információt kapnak a termékeidről az a róluk készült fotó és a leírásuk. Éppen ezért nagyon fontos, a lehető legjobb minőségű termékfotók készítése. A minőségen felül azonban van talán egy még fontosabb szempont: az egységesség. Amatőr hatást kelt, ha az egyik termékünk teljesen fehér háttér előtt jelenik meg, egy másik egy drapériára van fektetve, míg a harmadik egy kerti asztalra téve a napsütésbe. Nem szükséges fotóst fizetnünk, mi magunk is végig fotózhatjuk a dolgainkat, ha egy picit is értünk hozzá. Egy megfelelő háttérrel és egy-két lámpával csodákat érhetünk el. A lényeg, hogy a képek egységesek legyenek.

A honlapok képanyagairól és a képek tulajdonságairól általánosságban itt olvashatsz: Mitől lesznek mutatósak honlapunk képei?

3. Lényegretörő szövegek, megfelelő adatok

Ez az a pont ahol rengeteg webáruház elcsúszik, ezért mindenképpen érdemes komolyan venni az itt leírtakat. A cím tulajdonképpen tartalmazza a lényeget. Egy termék leírása akkor jó, ha se nem túl hosszú, se nem túl rövid. Ez utóbbi alá vehetjük azt is, amikor egyáltalán nincs szöveg, ami a legnagyobb hiba, amit csak véteni lehet. Tehát: mindenképpen írjunk szöveget, de legyen lényegretörő. Egy-két mondat, ami legfontosabb információkat tartalmazza. Ha mindenképpen hosszabb leírást kell adnunk egy termékhez, akkor ezt is meg lehet oldani szépen. Erről a következő pontban írunk részletesebben.

Amennyiben egy termékhez vagy termékcsaládhoz paraméterek tartoznak (pl szín, méret, stb.), akkor azt lehetőleg ne a leírásban közöljünk, hanem hozzunk létre terméktípusokat, terméktulajdonságokat. Erről részletesebben olvashatsz itt: Webshop építés lépésről lépésre 2: Termékek feltöltése

4. A siker kulcsa a profi megjelenítés

Lényegében az eddigi 3 pont mindegyike azt a célt szolgálta, hogy a végeredmény egy egységes, esztétikus, jól átlátható és az ügyfelek számára könnyen érthető webáruházat hozzunk létre. Nézzük pontosabban mire is gondolunk.

  • Az 1. pontban átgondoltak alapján építsük fel a honlapunkat. A létrehozott kategóriákat menüpontként vagy az egyetlen webshop menüponton belül egy oldalsávban jelenítsük meg. Használjunk szűrőket, szűkítési lehetőségeket, segítve ezzel a vevőinket a termékek keresésében. Bővebben itt olvashatsz ezen lehetőségekről: Webshop építés lépésről lépésre 3: Termékek megjelenítése a honlapodon
  • A termékképeinket egységesen elkészíteni egy dolog. Egységesen kell megjeleníteni is őket. Szerencsére könnyen beállíthatjuk, hogy a képeink méret és oldalaránytól függetlenül egységes módon jelenjenek meg a webáruházunkban és erre törekedjünk is! Az ezzel kapcsolatos beállításokról ebben a cikkben olvashatsz részletesebben: Webshop építés lépésről lépésre 1: Webshop beállítások
  • Nagyon fontos a szép összkép megtartása érdekében, hogy a termékeink listájában a képek alatt megjelenő szövegek egységesek legyenek mennyiség szempontjából. Gondoljunk bele milyen bután mutat, ha egy termékhez nincs leírás, míg a mellette lévőhöz 8 sor tartozik. Ezt a problémát a leírások automatikus megvágásával elkerülhetjük. Beállíthatjuk hogy adott karakterszámig mutatja csak az adott termék leírását és a további szöveget csak a termék adatlapján tudjuk elolvasni. Ezzel elérhetjük, hogy a terméklistánk szép, egységes legyen.
  • Végül egy nagyon fontos, de gyakran elhanyagolt kérdés: a termékadatlap. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét annak, hogy ezt egységesen kezeljük termékeink esetén. Vagy legyen, vagy ne legyen termékadatlap, de mindenképpen figyeljünk rá, hogy konzekvensek legyünk. Szerencsére webshopunkban ezt is könnyen lehet kezelni a webshop beállításoknál, amelyről a már fent említett cikkben olvashatsz bővebben: Webshop építés lépésről lépésre 1: Webshop beállítások

5. A webshop az ügyfelekről szól nem rólad!

Természetesen a webshop végső soron rólad szól, a saját céljaidat akarod megvalósítani vele. Viszont legalább ennyire kell, hogy az ügyfeleidről is szóljon és lehetőleg ők azt érezzék, hogy minden gördülékeny könnyen kezelhető. Ha gondjuk van tudják hogyan lépjenek kapcsolatba veled és utol is érnek.

Éppen ezért a webshop megnyitásakor már legyünk tisztában a fizetési és szállítási lehetőségekkel, a számlázási módokkal, elfogadandó feltételekkel. Ezekre vonatkozó beállításokat mind megtaláljuk a webshop beállítások alatt, itt csak arra hívjuk fel a figyelmet, hogy tájékozódjunk ezekről, mielőtt élesítjük webshopunkat.

A leendő rendeléseket külön panelen tudod kezelni és a rendszerünk természetesen értesít minden rendelésről. Ezért is fontos, hogy minden adatot megadj a webshop beállításoknál, hisz csak így tud a rendszer megfelelően működni.

Végezetül, és ez nagyon fontos: légy elérhető ügyfeleid számára. Hozz létre az oldalon egy kapcsolati űrlapot, vagy minimum egy email-es elérhetőséget jelőlj meg.

Sok sikert a webáruház létrehozásához és ha kérdésed van bátran vedd fel velünk a kapcsolatot!